Kosthold

Vi vet at et kosthold rikt på grønnsaker og grovt brød har helsemessige gevinster. Dette er matvarer som gir fiber, vitaminer og mineraler, og som barn i førskolealder bør spise mer av. Mat og måltider er en sentral del av den daglige virksomheten i barnehagen, og måltidene i barnehagene utgjør en betydelig del av barnas totale kosthold.

Barnehagen legger til rette for ernæringsmessig fullverdige måltider hver dag og gir barna varierende smaksopplevelser der de stimuleres til å smake på all mat som serveres. Vi legger vekt på selvstendighet under måltidet og tilrettelegger for dette.

Ved hvert måltid settes maten frem på et buffebord og barna kan selv gå frem for å forsyne seg med det de ønsker å spise.

Til frokost får servert et brødmåltid, som blir organisert som buffet eller havregrøt. Lunsjen består av hjemmebakt brød og buffet, varmmat to dager i uken. Barna har med egen matpakke og drikke på turdager. Som ettermiddagsmåltid får barna brød/knekkebrød, frukt eller grønnsaker. Drikke til måltidene vil være vann eller ekstra lettmelk.

Gode matvaner har man med seg hele livet!